image_pdfimage_print

«Καθημερινότητα και επιστημονική φιλοσοφία» του Καθηγητή Φιλοσοφίας Πολυτεχνείου Κρήτης Δημήτρη Πατέλη, Δευτέρα 7.2.2022, ώρα 19:00

στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων «Φιλοσοφία και καθημερινός βίος», που διοργανώνουν: Ο Δήμος Ν. Φιλαδέλφειας – Ν. Χαλκηδόνας και η Δρ Φιλοσοφίας Χρυσάνθη Κεχρολόγου.

Zoom meeting.

Topic: Καθημερινότητα και επιστημονική φιλοσοφία_Δ. Πατέλης. 7.2.2022. Κύκλος διαλέξεων «Φιλοσοφία και καθημερινός βίος» Δήμου Ν. Φιλαδέλφειας-Δρ. Χρ. Κεχρολόγου

Time: Feb 7, 2022 19:00 Athens

Join Zoom Meeting

Για να συμμετάσχετε στην τηλεδιάσκεψη, πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο:

https://tucgr.zoom.us/j/98759918610?pwd=T2tYdWt1QjFjdHNZVGlvcmw5dXRCdz09

Meeting ID: 987 5991 8610

Password: 496027

«Καθημερινότητα και επιστημονική φιλοσοφία» Δημήτρης Πατέλης. Δευτέρα 7.2.2022, 19:00

   Περίληψη.

Η καθημερινότητα, είναι: 1. Ο καθημερινός βίος, το κατ’ εξοχήν πεδίο εκτύλιξης της ανθρώπινης ζωτικής δραστηριότητας, που προσδιορίζεται από το σύνολο των εμπράγματων και προσωπικών όρων αυτής της δραστηριότητας, των πραγμάτων/αντικειμένων, των σχέσεων/αλληλεπιδράσεων και των διαδικασιών της ζωής, η οποία εκδηλώνεται σε συνήθεις, γνώριμες, επαναλαμβανόμενες έως και τετριμμένες καταστάσεις. 2. Η πρόσληψη αυτού του πεδίου, η οποία, κατά κανόνα, χαρακτηρίζεται από μη αναστοχαστικότητα, έλλειψη εσωτερικών κινήτρων προσωπικής εμπλοκής στις καταστάσεις, τυπολογική αντίληψη τόσο των συμμετεχόντων στην αλληλεπίδραση, όσο και των κινήτρων συμμετοχής τους.

Ο συνδυασμός 1 & 2, συνιστά έναν τομέα της κοινωνικής πραγματικότητας, μια συμφυρματική ολότητα του κόσμου της κοινωνικής πολιτισμικής ζωής, που προβάλλει και εκλαμβάνεται ως «φυσικός», αυτονόητος, αδιαμφισβήτητος, προφανής, πρόδηλος, αυτονόητος, πασιφανής και αυταπόδεικτος όρος του ανθρώπινου βίου. Η πραγματικότητα αυτή, στην αλλοτριωμένη και αλλοτριωτική κοινωνία συνιστά το κατ’ εξοχήν «είναι ως έχει», μια δεδομενικότητα ενός φαύλου κύκλου, που εκλαμβάνεται ανιστορικά, ως στατική κατάσταση, πάγια, αμετάβλητη και ανυπέρβλητη. Μια κατάσταση εν πολλοίς αλλότρια, ανεξέλεγκτη, καταπιεστική, φθοροποιό έως και καταστροφική.

Στο βαθμό που η καθημερινότητα προβάλλει και εκλαμβάνεται ως τέτοια, βασική στρατηγική επιβίωσης γίνεται η προσαρμογή στους εκάστοτε κυρίαρχους όρους της ύπαρξης. Έτσι, ελαχιστοποιείται ή/και απαλείφεται η ίδια η αναγκαιότητα της συγκρότησης και ανάπτυξης του ανθρώπου (ατομικά και συλλογικά) ως υποκειμένου, γεγονός που καθιστά τον ανθρώπινο βίο κομφορμιστικό, δηλαδή εν πολλοίς παραπλήσιο αυτού του ζώου.

Ο άνθρωπος μπορεί να καταστεί υποκείμενο, μόνο στο βαθμό που «σπάει το κέλυφος» αυτής της καθημερινότητας, της παθητικής και άκριτης αποδοχής της, της ενεργού εμπλοκής της στην εδραίωση, αναπαραγωγή και διαιώνισή της. Τότε μόνο μπορεί να αρθεί υπεράνω της κατάστασης του παθητικού αντικειμένου, του χειραγωγούμενου ενεργούμενου, μόνο μέσω της όλο και πιο ενεργητικής κριτικής στάσης ζωής και δραστηριότητας, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται μετασχηματισμός των αντικειμενικών και υποκειμενικών όρων της καθημερινότητας μετά λόγου γνώσεως. Τότε ο άνθρωπος, με καταλυτικό τον ρόλο της επιστημονικής φιλοσοφικής έρευνας, αναβαθμίζεται σε όλο και πιο συνειδητή προσωπικότητα και συλλογικότητα, ικανή στη βάση γνώσης και αυτογνωσίας, συνείδησης και αυτοσυνειδησίας να αίρει τους κυρίαρχους όρους και τα όρια της καθημερινότητας.

Η τάση αυτή είναι νομοτελής και συνδέεται οργανικά με την επαναστατική προοπτική ενοποίησης της ανθρωπότητας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.